De Amerikaanse sociologieprofessor Gloria Gadsden werd af en toe zo moe van haar studenten dat ze zich op haar facebook-pagina cynisch afvroeg of ´iemand toevallig een discrete huurmoordenaar kende´. De opmerking was bedoeld als een grapje tegenover haar vrienden. De professor realiseerde zich blijkbaar niet dat directie van de universiteit ook meelas. Die kon de grap niet waarderen en zette haar op non-actief.

Uitglijers als deze komen veel vaker voor dan de meeste mensen denken. Niet iedereen is zich ervan bewust dat werkgevers regelmatig Facebookprofielen huidige en toekomstige medewerkers bekijken. Dus als die ene droombaan niet wilt mislopen – of behouden – houd u dan aan de volgende regels:

1. Wat u niet wilt dat u moeder ziet, gun dat ook Facebook niet

Wees selectief met de foto's die u online publiceert en houd de foto's die anderen van u publiceren goed in het oog. Als er online provocerende of ongepaste foto's van u verschijnen, kan u hierdoor in een slecht daglicht komen te staan en kan een werkgever de indruk krijgen dat u minder geschikt bent.

2. Beter een goede collega dan een verre Facebookvriend

Vermijd kwalijke uitlatingen over collega's, uw huidige of vroegere baas of het bedrijf waar u werkt. Een werkgever is op zijn hoede voor mensen die op deze manier lucht geven aan hun frustraties en u weet nooit zeker wie uw post te zien krijgt

3. Schelden op Facebook doet wel degelijk pijn

Het spreekt voor zich dat grof taalgebruik, ongepaste opmerkingen of beledigingen die online zichtbaar zijn, u niet bepaald in een goed daglicht plaatsen

4. Goede beveiliging is het halve werk

Kies altijd voor de strengste veiligheidsinstellingen om ervoor te zorgen dat enkel persoonlijke contacten toegang hebben tot uw gegevens. Wanneer u wel professionele contactpersonen op Facebook heeft, maak dan dat ze enkel kunnen zien wat ze mogen zien door ze in een lijst met aangepaste instellingen te stoppen.

5. Zet uzelf in de etalage

Uw profiel kan een mogelijke werkgever een goed beeld geven van uw creatieve of communicatieve vaardigheden, vooral als u een creatieve functie heeft, zoals in de uitgeverij- of de ontwerpsector.

6.  Prijs uzelf de hemel in

Heeft u in de loop van uw carrière prijzen of onderscheidingen in de wacht gesleept of bent u ergens voor genomineerd? Dat is de informatie die u zichtbaar moet maken en die kan helpen te bepalen hoe u een geschikte collega zou kunnen zijn!

Populaire artikelen