Meer dan 50 procent van de sollicitanten in België zoekt naar een nieuwe baan omdat zijn menen dat zij in hun huidige functie professioneel niet meer kunnen groeien Mensen vertrekken niet vanwege hun baan, maar vanwege hun manager. De meeste mensen klagen over het werk zelf, de lange uren en het lage salaris, maar het is vooral slecht management dat zorgt dat mensen bij een bedrijf vertrekken.  Er is echter ook goed nieuws – met deze vier benaderingen kun je de situatie verbeteren, en er beter en sterker uitkomen.

1. Pak het probleem aan bij de wortel

Veel problemen ontstaan door slechte communicatie. Het moet gezegd, de meeste managers zouden beter kunnen communiceren. Maar ze zijn zich daar niet altijd van bewust! Misschien geloven ze dat hun verwachtingen en KPI's ook zonder uitleg wel worden begrepen door het team.

Als dat zo is, is het moeilijk om te bepalen wat de verwachtingen zijn. Vraag je manager om een gesprek over wat je doet en wat je wilt bereiken. Als je productiever wordt als gevolg van dit gesprekje, kan ook je leidinggevende een waardevolle les over communicatie hebben geleerd.

2. Praten, praten, praten

Als je manager onrealistische eisen stelt, is dat waarschijnlijk omdat hij of zij niet weet wat jij doet. Leg uit wat jouw werkdruk is en wat de tijdskaders zijn en vraag je manager om je te helpen prioriteiten te stellen, doelen te bepalen en jouw functie te bespreken.

3. Wees voorbereid!

Slecht kunnen luisteren wordt vaak genoemd als een ergerlijk trekje van managers – eenrichtingscommunicatie is de doodsteek voor motivatie!  Om ervoor te zorgen dat je gesprek met de manager producties is, is essentieel dat je vantevoren bedenkt wat je wilt zeggen.

Maak een lijst van de gesprekspunten en pas deze aan naarmate de bespreking vordert. Zo mis je geen dingen die in de loop van het gesprek opkomen. Een lijst helpt je ook om het gesprek te volgen en als je onderbroken wordt, kun je het onderwerp opnieuw aan de orde stellen.

4. Als er niets verbetert…

Je kunt altijd aan jezelf te werken. David McClelland, een schrijver over motivatie, identificeerde drie belangrijke factoren in het leven: prestaties, verbondenheid en macht. Door de primaire motivator van uw manager te bekijken en te spiegelen, zal je hem of haar beter begrijpen. Daardoor wordt het makkelijker om te anticiperen op bepaalde reacties, en om aan de verwachtingen te voldoen.

Als je manager prestatiegericht is, zullen persoonlijke kwesties een lagere prioriteit te hebben dan je deliverables, deadlines en successen; als zijn of haar belangrijkste motivator persoonlijke verbondenheid is, laat dan zien wat de impact van bepaalde beslissingen op de medewerkers is; en als macht de belangrijkste motivator is, focus je dan op het opbouwen van een vertrouwensrelatie - zodat je manager je sneller bij bepaalde beslissingen betrekt.

Neem vandaag nog contact op met een carrièrespecialist van Page Personnel.

Populaire artikelen