Als u op zoek bent naar een goede uitzendkracht, zijn er een paar vaardigheden waar u op moet letten om ervoor te zorgen dat ze meteen aan de slag kunnen.

Een goede uitzendkracht hoeft niet noodzakelijk over dezelfde vaardigheden te beschikken als een vaste werknemer.

"Integendeel, er zijn vaardigheden die een uitzendkracht zou moeten hebben, maar die niet zo belangrijk zijn als je een vaste medewerker aanwerft," legt Olivier Dufour, Senior Executive Director van Page Personnel Belgium, uit.

De belangrijkste vaardigheden die je in een goede uitzendkracht zoekt, zijn de zogeheten "overdraagbare vaardigheden". Dat zijn vaardigheden die in uiteenlopende jobs en functies kunnen worden gebruikt en die niet noodzakelijkerwijs technisch van aard zijn. Voorbeelden van belangrijke overdraagbare vaardigheden zijn het vermogen om goed onder druk te kunnen werken en uitstekende timemanagementvaardigheden. 

Dit zijn de belangrijkste vaardigheden die u in een uitzendkracht moet zoeken:

1.    Flexibel ingesteld 

Uitzendkrachten moeten zich snel aan nieuwe situaties kunnen aanpassen.  "Niet iedereen heeft de persoonlijkheidsstructuur om dit te doen," zegt Olivier Dufour. "In een vaste baan hoeft dat geen probleem te zijn, omdat werknemers de tijd hebben om het bedrijf te leren kennen en te begrijpen wat er van hen wordt verwacht. Uitzendkrachten hebben die tijd echter niet.  Ze moeten direct kunnen meedraaien.”

2.    Goede sociale vaardigheden

Een uitzendkracht wordt vaak ingehuurd als tijdelijke vervanging van een vaste functie in het team. Terwijl een vaste werknemer de tijd heeft om het team te leren kennen, moet een uitzendkracht al binnen enkele dagen een goede band kunnen smeden met zijn teamleden. “Het is wel belangrijk dat een tijdelijke IT-specialist of een boekhouder over de technische basisvaardigheden beschikt," zegt Olivier Dufour. "Technische vaardigheden zijn echter niet voldoende als zij niet snel in het team kunnen integreren."

3.    Het vermogen om de juiste vragen te stellen

Goede uitzendkrachten stellen geen vragen omdat ze hulp nodig hebben bij hun taken, ze stellen vragen om een duidelijk inzicht te krijgen in wat hun manager of collega's willen bereiken. Omdat ze nieuw zijn in het team, hebben ze een frisse kijk op de zaken. In het beste geval zullen de vragen die zij stellen en de punten die zij naar voren brengen het team helpen om hun taken beter uit te voeren.

4.    Proactief

Als manager neemt u een uitzendkracht aan om resultaten te boeken, of op zijn minst om de productiviteit van uw team op hetzelfde peil te houden tijdens de afwezigheid van een vaste werknemer. Daarom is het belangrijk dat een uitzendkracht niet wacht tot hij of zij een taak toegewezen krijgt, maar proactief zijn hulp aanbiedt aan de teamleden.

5.    Veerkracht

Uitzendkrachten worden vaak ingehuurd in heel drukke periodes, wanneer de stress in het team soms hoog kan oplopen. Zij moeten met moeilijke situaties kunnen omgaan. Mensen met een optimistische en pragmatische instelling zullen in dergelijke omstandigheden beter presteren dan mensen die deze persoonlijkheidskenmerken niet hebben", aldus Olivier Dufour.

Dat gezegd zijnde, zelfs de meest veerkrachtige, sociale en proactieve uitzendkracht zal wat begeleiding nodig hebben om van start te gaan. Soms nemen werkgevers niet de tijd om hun uitzendkrachten op te leiden, omdat dit als tijd- en geldverlies wordt beschouwd. Als u echter wil dat een uitzendkracht goed presteert, zal een goede opleiding of informatiesessie uiteindelijk altijd zijn vruchten afwerpen.

Bent u op zoek naar getalenteerde uitzendkrachten? Neem hier contact op met ons team gespecialiseerde recruiters 

Op zoek naar medewerkers?

Wilt u met ons praten over uw wervingsbehoeften?

Neem contact op

Salarisonderzoek

Belangrijke inzichten over salarissen per sector en markttrends.

Ontdek meer

Populaire artikelen