Voor effectief personeelsbehoud zult u diverse retentiestrategieën moeten inzetten. De meest vooruitstrevende werkgevers beseffen dat iedere persoon een specifieke configuratie aan drijfveren heeft die hem/haar triggeren zijn/haar talenten op de juiste wijze in te zetten. Door te identificeren wat uw werknemers nodig hebben om optimaal te kunnen presteren, zult u uw beste werknemers beter kunnen behouden en zelfs aanmoedigen om zich te ontwikkelen tot de toekomstige leiders van uw bedrijf.

Hier zijn een aantal tips om uw werknemers gemotiveerd, betrokken en toegewijd aan uw bedrijf te houden.

Verantwoordelijkheid en ruimte

Als u wilt dat uw werknemer zijn rol succesvol vervult, is een gevoel van persoonlijk eigenaarschap in zijn werk essentieel. Geef daarom een duidelijk overzicht van deliverables, schets een tijdlijn en geef hem/haar daarna de ruimte om te beslissen hoe dat werk gedaan moet worden. Zorg dat u alle benodigde informatie, training, tijd en middelen biedt om het werk gedaan te krijgen, zodat hij/zij zich kan concentreren op de taken die zijn afgesproken. Betrek hem/haar - waar mogelijk - bij beslissingen die van invloed kunnen zijn op zijn/haar werkzaamheden of op de bedrijfsvoering in het algemeen. Zo creëer je ownership en kweek je betrokkenheid bij de toekomst van de organisatie.

Beloning en erkenning

Eén van de krachtigste strategieën voor personeelsbehoud is het regelmatig erkennen en belonen van prestaties. Maak uw werknemer zichtbaar door zijn/haar inspanningen en successen publiekelijk te erkennen, bijvoorbeeld tijdens vergaderingen of via een email aan het hele bedrijf. Door de tijd te nemen om mensen te bedanken, voelen zij dat u hen en hun moeite waardeert. Beloon uw werknemers voor hun harde werken met gepaste monetaire beloningen (zoals opslag of een bonus) of niet-monetaire beloningen (zoals de kans om een nieuw project te leiden) die hen helpen met hun carrière.

Uitdaging en ontwikkeling

Kansen voor groei en ontwikkeling zijn essentieel om uw toppresteerders te behouden. Goed presterende werknemers leren vaak hun hele leven door, dus zorg voor doorlopende training om hun vaardigheden bij te spijkeren en hen op weg te helpen naar hun volgende promotie. Daag uw personeel uit met nieuwe verantwoordelijkheden en laat hen projecten leiden waardoor ze gestimuleerd worden om nieuwe vaardigheden aan te leren.

Leiderschap en ondersteuning

De kwaliteit van de relatie tussen de werknemer en zijn/haar omgeving is cruciaal voor zijn/haar plezier in hun werk. Zorg als manager dat uw verwachtingen duidelijk zijn, communiceer open en eerlijk, en kom uw beloftes na. Bied regelmatig feedback en moedig suggesties en nieuwe ideeën aan. Zorg dat de werkdruk haalbaar en passend is. Neem de tijd om hun voortgang één-op-één te bespreken, zodat uw werknemers zich een gewaardeerd onderdeel van het team voelen. Promoot een positieve, motiverende werkomgeving en bied kansen voor sociale interactie en plezier.

Als u op zoek bent naar een baan, ga dan naar de kandidatensectie.

Bent u op zoek naar kandidaten? Neem dan hier contact op

Populaire artikelen